آیا هنری هشتم پادشاه انگلستان هیولایی زنآزار بود؟
«آتشمزاج» فیلم جدید بریتانیایی تفسیری جسورانه از هنری هشتم، پادشاه قرن شانزدهمی انگلستان، و همسر ششم وی کاترین پار ارائه میدهد، و این پادشاه بدنام را از دیدگاهی مدرن به مثابه یک «هیولا»ی زنآزار بازنمایی میکند.
این فیلم با بازی جود لا در نقش هنری و آلیسیا ویکاندر در نقش کاترین بر اساس رمان الیزابت فرمنتل ساخته شده است، و هنری را در سالهای پایانی عمرش بهعنوان یک پدرسالار رو به زوال و آزارگر به تصویر میکشد.
لا پادشاه را به شکل موجودی هیولاوار، با زخمی متعفن در پا و بیاحساس و متوهم به خاطر قدرت بیحدوحصر به تصویر کشیده است. کاترین به شکل زنی تصویر شده است که در برابر ازدواج پر از خشونت خانگی و خطرات سیاسی تقلا میکند.
این فیلم شخصیت هنری را برای نقد اثرات فسادآور قدرت به کار میگیرد، و شباهتهایی با شخصیتهای سیاسی معاصر ترسیم میکند. آتشمزاج روی سازوکارهای سرکوبگرانه و شبهمافیایی سلطنت تودور تأکید میکند، و تصورات گذشته از هنری بهعنوان یک حاکم کاریزماتیک را رد میکند. برخلاف فیلمهای پیشین، این فیلم بر ترسی که هنری برمیانگیخت تأکید میکند.
این بازنمایی با ارزیابیهای مجدد معاصر از زنان در تاریخ، بهویژه بیعدالتیهایی که آن بولین و کاترین هاوارد، دیگر همسران هنری، با آنها مواجه شدند، همسو است. آلیسیا ویکاندر میراث کمتر شناختهشده پار بهعنوان اولین زن انگلیسی که کتابی به نام خودش منتشر کرد را برجسته میکند.
در حالی که آتشمزاج هنری را به شکل هیولایی به تصویر میکشد، در عین حال احساسات او را نیز به بیننده منتقل میکند، و تحول او از یک حاکم جوان، ورزشکار و بااستعداد به یک ظالم بدخلق و نفرتانگیز را جلوی چشم بیننده میگذارد. بازی دقیق لا هنری را انسانی تصویر میکند بدون اینکه او را تبرئه کند، و او را به شخصیتی پیچیده تبدیل میکند که بازتابدهنده قدرت بیمهار و میراث ویرانگر آن است.
منبع:
العربیه
نظر شما