بزرگترین رویداد تخصصی هوش مصنوعی کشور در سال ۱۴۰۳ آغاز شد!
رویداد هوش مصنوعی فیسکاپ به عنوان بزرگترین رویداد تخصصی هوش مصنوعی کشور از سال 1399 میزبان متخصصان و علاقهمندان حوزه هوش مصنوعی است.
در طول چهار دوره گذشته فیسکاپ، چالشهای جذاب و کاربردی مطرح شد که شرکتکنندگان بر اساس این چالشها با یکدیگر در قالب تیمهای یک تا شش نفره به رقابت پرداختند.
پنجمین دوره رویداد فیسکاپ با طرح مسئله ((تشخیص هوشمند مکان گردشگری در تصاویر)) آغاز شده و فیسکاپ میزبان متخصصان و افراد فعال حوزه هوش مصنوعی در کشور میباشد.
رویداد فیسکاپ دارای طی سالهای اخیر گرنتهایی را به ارزش بیش از 5/2 میلیارد تومان را اهدا کرده است و در دوره پنجم جدای از گرنت نیز، 500 میلیون تومان جوایز نقدی و غیرنقدی را نیز به تیمهای برتر اهدا کرده است.
علاقهمندان به حضور در رویداد فیسکاپ اکنون میتوانند با مراجعه به وبسایت www.facecup.ir به صورت رایگان ثبتنام کرده و وارد یک ماراتن جذاب و هیجانانگیز شوند.
دورههای آموزشی و توانمندسازی
در طول برگزاری رویداد سالیانه فیسکاپ در جهت توانمندسازی افرادی که به ارتقا مهارت و دانش خود در این حوزه نیاز دارند سلسله دورههای مقدماتی، پیشرفته و تخصصی برگزار میشود که تمامی شرکتکنندگان توانایی رقابت و تلاش در حل چالش را داشته باشند. این دورهها در سه فاز پیاپی برگزار خواهند شد که افراد حضور در هریک را به صورت هیبریدی (مجازی و حضوری) دارند.
دوره مقدماتی: "آشنایی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین"
این دوره برای افرادی طراحی شده است که اطلاعات کمی درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارند و میخواهند مفاهیم اساسی این حوزه را یاد بگیرند.
محتوای دوره:
مبانی هوش مصنوعی: تعریف و تاریخچه هوش مصنوعی، انواع هوش مصنوعی، تکنیکها و اصطلاحات کلیدی.
مبانی یادگیری ماشین: آشنایی با الگوریتمهای یادگیری تحت نظارت و بدون نظارت.
ابزارهای یادگیری ماشین: معرفی ابزارهای نرمافزاری مانند Python، Jupyter Notebook، و کتابخانههایی مانند Scikit-Learn.
مطالعه موردی: بررسی پروژههای واقعی که در آنها هوش مصنوعی به کار رفته است.
2. دوره پیشرفته: " یادگیری عمیق و شبکههای عصبی "
این دوره به افراد با دانش قبلی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی اختصاص دارد که میخواهند به عمق یادگیری عمیق و کاربردهای آن در شبکههای عصبی بپردازند.
محتوای دوره:
مبانی یادگیری عمیق: توضیح تفاوتهای کلیدی بین یادگیری ماشین و یادگیری عمیق.
معماریهای شبکههای عصبی برای بینایی ماشین: بررسی معماریهای مختلف از قبیل CNN (شبکههای عصبی کانولوشنال) و کاربردهای آنها در پردازش تصویر.
مدلسازی و پیادهسازی: کار با چارچوبهای یادگیری عمیق مانند TensorFlow و PyTorch به منظور ایجاد مدلهای بینایی ماشین.
پروژههای عملی: پیادهسازی پروژههای بینایی ماشین مانند شناسایی چهره، تشخیص اشیاء و طبقهبندی تصاویر.
3. دوره تخصصی: "کاربردهای عملی بینایی ماشین در صنعت"
این دوره به بررسی مدرنترین کاربردهای بینایی ماشین در صنایع مختلف میپردازد و به شرکتکنندگان کمک میکند تا نحوه استفاده از بینایی ماشین در حل مسائل واقعی را درک کنند.
محتوای دوره:
پروژههای کاربردی در بینایی ماشین:
تشخیص مکانهای گردشگری: توسعه و پیادهسازی سیستمی که با استفاده از تصاویر ورودی، مکانهای تاریخی و گردشگری را شناسایی کرده و اطلاعات گردشگری را ارائه دهد.
تحلیل و پردازش تصویر: آموزش تکنیکهای پیشرفته پردازش تصویر و تحلیل دادههای بصری برای ایجاد بینشهای عملیاتی و اتخاذ تصمیمات هوشمند.
مدلسازی پیشبینی با دادههای بصری: تکنیکهای پیشبینی که از بینایی ماشین و یادگیری ماشین برای پیشبینی نیازها و رفتارهای آینده در صنایع مختلف استفاده میکنند.
پروژههای پایاندوره: شرکتکنندگان باید پروژهای واقعی انجام دهند که شامل طراحی و توسعه یک راهحل مبتنی بر بینایی ماشین باشد، مانند طراحی سیستمی برای تشخیص خودکار مکانهای گردشگری
اطلاعات عمومی مربوط به فیسکاپ 1403
برای حضور در رویداد فیسکاپ 1403 و استفاده از خدمات و محتواهای موجود در این رویداد بهتر است که از شرایط عمومی و مواردی که ممکن است درباره آنان ابهاماتی را داشته باشید اطلاع داشته و درباره پنجمین دوره رویداد فیسکاپ درک مناسب تری نیز داشته باشید.
محدودیت سنی
هیچ گونه محدودیت سنی برای شرکت کنندگان حقیقی در مسابقات وجود ندارد.
وضعیت شغلی/تحصیلی
محدودیتی در مورد وضعیت تحصیلی یا شغلی شرکت کنندگان حقیقی در مسابقات وجود ندارد.
کلیه تیمهای شرکت کننده در مسابقات اعم از دانش آموزی، دانشجویی، آزاد و سازمانها به صورت یکسان ارزیابی شده و در دو دسته اشخاص حقیقی و حقوقی رتبهبندی میشوند.
تبصره: کلیه تیمها به عنوان تیم حقیقی ثبت نام خواهند شد. (اشخاص حقوقی میتوانند از نام مستعار استفاده کنند)
وابستگی به دانشگاه/ سازمان
محدودیتی در مورد تعداد تیمهای شرکت کننده از یک نهاد خاص وجود ندارد.
اعضای تیم
حداکثر تعداد اعضای یک تیم حقیقی 6 نفر است.
در صورتی که تیمی حائز رتبهای شود در گواهی مقام اعطایی به تیمها، تعداد اعضای تیم قید خواهد شد.
بعد از مرحله ثبت نام قطعی، امکان تغییر اعضای تیم وجود ندارد.
برای ثبتنام قطعی آپلود رزومه معتبر اعضای گروه الزامی است.
حضور شرکتها و محصولات تجاری
شرکتها و محصولات تجاری میتوانند با نام تجاری خود یا نام مستعار در مسابقات شرکت کنند.
در صورتی که تیم نماینده یک شرکت تجاری مایل به ارائه کد خود نباشد، در صورت کسب رتبه توسط آن تیم، صرفاً گواهی رتبه به تیم مذکور اعطا خواهد شد و سایر جوایز پیش بینی شده به آن تیم تعلق نخواهد گرفت.
حقوق کپی رایت برنامهها
کمیته برگزاری مسابقات هیچگونه حقی برای استفاده از کدهای ارائه شده توسط شرکتکنندگان را ندارد.
رزومه شرکت کنندگان در اختیار شرکتهای حامی و کمیته فنی مسابقه بوده و از آنها برای شبکهسازی، معرفی افراد به پروژههای ملی و کشف استعداد استفاده خواهد شد.
گواهی شرکت و مقام
گواهی شرکت در مسابقات برای تمامی تیمها صادر خواهد شد.
گواهی مقام، تنها به تیمهایی اعطا خواهد شد که تیم آنها حداقل امتیاز ممکن را کسب نماید.
گواهی شرکت در مسابقات به صورت انفرادی و گواهی مقام به صورت تیمی صادر میشود.
تعداد و عنوان تیمهای برگزیده
بعد از اتمام زمان آپلود کدها و ارزیابی اولیه، کد تیمهای برتر در حضور اعضای تیم یا نماینده تیم توسط کمیته داوران بررسی خواهد شد.
گواهی شرکت در مسابقات برای کلیه اعضای تیم صادر خواهد شد.
مسائل فنی و نحوه ارزیابی تیمها
جهت اطلاع از نحوه استفاده از برنامههایی که بخش اصلی آن از کدهای آماده تشکیل شده باشد یا DLL های خریداری شده به قوانین فنی (سناریو مسابقه) مراجعه شود.
هر گونه اعتراض به نتایج مسابقات میبایست به صورت کتبی و با ارائه مستندات کافی انجام پذیرد.
تصمیمگیری نهایی در مورد اعتراضات بر عهده کمیته داوران بوده و تیمها موظف به تمکین به رای کمیته داوران هستند.
مطرح کردن هر گونه بحث حاشیهای بدون مستندات در زمینه مسابقات، غیرقانونی و قابل پیگرد توسط کمیته برگزاری مسابقات خواهد بود.
تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری
تجهیزات سخت افزاری مورد استفاده کلیه تیمها مشترک بوده و کلیه تیمها موظف به اجرای برنامههای خود بر روی سیستمهای پیش بینی شده هستند.
مشخصات سخت افزار موجود در زمان ثبت نام قطعی به تیمها اطلاع داده خواهد شد.
جمعبندی
هدف از رویداد FaceCup ایجاد محیط رقابتی جهت شناسایی افراد و تیمهای مستعد در زمینه بازشناسی چهره است. با توجه به برگزاری موفق چهار دوره رویداد بازشناسی چهره FaceCup، دور جدید مسابقه در سال 1403 برگزار میشود. دوره های 1399 ، 1400 ، 1401 و 1402 با تاکید بر دقت الگوریتم بازشناسی چهره و مشابه با مسابقه بینالمللی FRVT برگزار شده است. در دور جدید رویداد، علاوه بر الگوریتم، توانایی شرکت کنندگان در پیادهسازی سناریوی مورد درخواست نیز، ارزیابی خواهد شد. این رویداد همانند سال قبل بصورت آنلاین برگزار شده و شرکت در آن برای تمام تیمهای حقیقی و حقوقی فعال در حوزه شناسایی چهره و هوش مصنوعی آزاد است.
نظر شما