کاهش انگیزه‌های صادراتی دانش‌بنیان ها با سیاست‌گذاری‌های عمومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شد تجهیزات پزشکی پرتوساز خود را به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر کند، ولی سیاست‌گذاری‌هایی در خصوص فروش ارز حاصل از صادرات مانعی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها شده است.

صدرا سپهری، مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان، گفت: این شرکت در سال ۹۹ متشکل از ۵ متخصص فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت توانست مجوزهای سازمان غذا و دارو را برای تولید تجهیزات پزشکی و پروانه بهره‌برداری را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و احراز دانش‌بنیانی را از معاونت علمی ریاست‌جمهوری دریافت کند.

وی زمینه تحقیقاتی این شرکت را در حوزه تجهیزات پزشکی با تمرکز بر تجهیزات لیزر و پوست و مو دانست و اظهار کرد: طراحی و ساخت لیزرهای پزشکی و تجهیزات پرتوساز را در کشور داشتیم.

سپهری، تمرکز محصولات تولیدی این شرکت را بر لیزرهای پوست، ترمیم مو و زیبایی عنوان و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های لیزر تولیدی این شرکت در ترمیم و درمان زخم‌ها، ترمیم لک‌های پوستی مادرزادی و همچنین کاهش اثرات ناشی از زخم‌ها کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه هر تجهیزی باید بر اساس ویژگی‌های بومی همان منطقه تولید شود، ادامه داد: سایر کشورها دارای موهای بور و پوست روشن هستند، تجهیزات آنها در ایران کارایی پایینی دارند، از این رو ما با بررسی جامعه ایرانیان، دستگاه‌های لیزر بومی ایران را طراحی کردیم و توانستیم دستگاهی با کارایی بالا را به بازار عرضه کنیم.

وی فناوری استفاده شده در این دستگاه را لیزر دیودی عنوان کرد و یادآور شد: این دستگاه از سیستم‌های خنک و حفاظتی و ایمنی بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که در هنگام درمان، هیچ عارضه‌ای بر بیماران تحمیل نمی‌شود.

سپهری خاطرنشان کرد: این دستگاه به مدت یک سال در آزمایشگاه تحقیقاتی شهید بهشتی مورد آزمایش‌های بالینی قرار گرفته است و بر اساس نتایج آن، مجوزهای نهایی برای تجاری‌سازی این دستگاه را دریافت کردیم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مقاصد صادراتی این شرکت را کشورهای روسیه و برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله عمان و عراق دانست و گفت: یکی از چالش‌های صادراتی ارز حاصل از صادرات است که ما مجبور هستیم در سامانه «نیما» به نرخ دولتی عرضه کنیم. با توجه به اینکه حجم صادرات و واردات شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به شرکت‌های بازرگانی کمتر است، نمی‌توانیم ارز به دست آمده را مصرف کنیم و ناچاریم ارز به دست آمده از صادرات را با نرخ تعیین شده در تالار نیما، در سامانه نیما عرضه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این رویکرد موجب کاهش انگیزه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد، البته قول‌ها و تصمیماتی برای رفع این چالش گرفته شده که بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان از این قانون معاف شوند.

اخبار مرتبط

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی