چتباتها را فراموش کنید؛ آینده در دست عوامل هوش مصنوعی است
استارتآپها و غولهای فناوری در تلاشند تا تمرکزها را از چتباتهایی که از طریق متن به کمک افراد میآیند، به عوامل هوش مصنوعی که میتوانند کارها را پیش ببرند، هدایت کنند. دموی اخیر، شامل یک کدگذار هوش مصنوعی به نام Devin و عواملی است که بازیهای ویدیویی انجام میدهند.
به گزارش wired، این هفته، استارتآپی به نام Cogintion AI، با انتشار یک دمو از یک برنامه هوش مصنوعی حسابی سر و صدا به پا کرد.
این برنامه هوش مصنوعی، Devin نام دارد و کارهایی انجام میدهد که معمولا مهندسان نرمافزاری با درآمد بالا مشغول به انجامشان هستند. چتباتهایی مثل ChatGPT و Gemini اگر چه میتوانند کد تولید کنند، اما دوین پا را فراتر از این مرزها گذاشته و برای حل یک مشکل، برنامهریزی کرد، کد نویسی انجام داد و سپس آن را آزمایش و پیادهسازی کرد.
سازندگان دوین آن را به عنوان "توسعهدهنده نرمافزار هوش مصنوعی" معرفی میکنند. زمانی که از دوین خواسته شد تا نحوه عملکرد مدل زبان متن باز Llama 2 متا را در هنگام دسترسی به شرکتهای مختلف میزبان، تست کند، دوین یک طرح گام به گام برای این پروژه ایجاد کرد. کدهای مورد نیاز برای دسترسی به APIها و اجرای تستهای بنچمارک را تولید کرد و سپس یک وب سایت ایجاد کرد و جمعبندی نتایج را در آن قرار داد.
حیرت مهندسان از عملکرد دوین
همیشه قضاوت درباره دموهای نمایشی سخت است؛ اما Cognition نشان داد که دوین طیف گستردهای از وظایف حیرتانگیزی را انجام میدهد و همین باعث تعجب سرمایهگذاران و مهندسان شبکه اجتماعی X شده و تائیدهای زیادی را دریافت کرده و حتی الهامبخش چند الگوی رفتاری شده است (از جمله برخی پیشبینیها که دوین به زودی منجر به موجی از اخراجهای صنعت فناوری خواهد شد.)
اشتباه و شکست
محققان به شدت تحت تاثیر آزمایشها با این عوامل هوش مصنوعی قرار گرفتند. با این حال در شرایط فعلی و درست مثل مدلهای زبانی که آنها را تقویت میکنند، این عوامل هم مرتکب اشتباهات زیادی میشوند و هنگامی که یک نرمافزار در حال انجام اقداماتی است (نه فقط تولید متن)، یک اشتباه ممکن است به منزله شکست کامل باشد و پیامدهای بالقوه پرهزینه و خطرناکی داشته باشد.
محدود کردن دامنه وظایفی که یک عامل میتواند انجام دهد (مثلا برای مجموعه خاصی از کارهای مهندسی نرمافزار) به نظر شیوهای هوشمندانه برای کاهش میزبان خطاهاست؛ اما هنوز راههای بالقوه زیادی است که ممکن است منجر به شکست شوند.
انجام بازیهای ویدیویی توسط عوامل هوش مصنوعی
البته این فقط استارتآپها نیستند که در حال ساخت عوامل هوش مصنوعی هستند. در اوایل این هفته، مطلبی درباره عاملی به نام SIMA نوشته شد که توسط Google DeepMind توسعه یافته بود. SIMA بازیهای ویدیویی مختلفی را از جمله Goat simulator 3 انجام میدهد.
گوگل امیدوار است که این نمایندهها در نهایت در خارج از دنیای بازیهای ویدیویی مشغول شوند و شاید به کمک کاربران در استفاده از وبسایتها یا نرمافزارها بیایند. اما بازیهای ویدیویی هم با فراهم کردن محیطهایی پیچیده که میتوان در آنها به آزمایش و خطا پرداخت و پیشرفت کرد، شرایط خوبی را برای توسعه و آزمایش عوامل فراهم میکنند. تیم هارلی، دانشمند محقق Google DeepMind در این باره گفت:« ما به شدت برروی دقیقتر کردن عوامل هوش مصنوعی کار میکنیم و ایدههای مختلفی داریم.»
میتوان در ماههای آینده در انتظار اخبار بیشتری درباره عوامل هوش مصنوعی بود. دمیس هاسابیس، مدیر عامل Google DeepMind در این باره گفته که قصد دارد مدلهای زبان بزرگی را با کارهایی که قبلا شرکتش در زمینه برنامههای آموزشی هوش مصنوعی برای بازیهای ویدیویی انجام داده ترکیب کند تا عوامل توانمندتر و قابل اعتمادتری را توسعه دهد. او در این باره گفت:« این حوزه بزرگی است و در این زمینه سرمایهگذاری زیادی میکنیم و تصور میکنم که دیگران هم مشغول همین کارند. این یک گام بزرگ در جهت تغییر در توانایی این سیستمهاست.»
نظر شما