برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی گرینویچ در سال ۲۰۲۴ معرفی شدند

رقابت عکاس نجومی سال یک مسابقه و نمایشگاه سالانه عکاسی نجومی است که توسط رصدخانه سلطنتی گرینویچ برگزار می‌شود. این مسابقه در سال ۲۰۰۹ در سال بین‌المللی نجوم شکل گرفت. از آن زمان به طور قابل توجهی گسترش یافته و از سال ۲۰۱۶ برنده جایزه اصلی ۱۰ هزار پوند دریافت می‌کند.

این مسابقه بخش‌های گوناگونی از جمله زمین و فضا، منظومه شمسی ما، فضای عمیق، مردم و جایزه ویژه فضا، رقابت جوانان، شفق قطبی، کهکشان‌ها، ماه ما، خورشید ما، مردم و فضا، سیاره‌ها، شهاب‌ها و سیارک‌ها، ستاره‌ها و سحابی‌ها و چندین مورد دیگر می‌شود. نتایج برنده سال جاری نیز مشخص شده است که در ادامه نگاهی به تصویر برنده و ماجرای پشت آن و چند تصویر برتر دیگر که در این مسابقه شرکت داشتند می‌اندازیم.

به نقل از بی‌بی‌سی، رایان ایمپریو(Ryan Imperio) به عنوان برنده سال جاری و شانزدهمین عکاس برتر رصدخانه سلطنتی گرینویچ انتخاب شده است.

برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی سال ۲۰۲۴ اعلام شد

تصویر او سایه‌های تحریف شده‌ سطح ماه که توسط یک گرفتگی حلقه‌ای ایجاد شده است را نشان می‌دهد. این ترکیبی از ۳۳ عکس است که رایان در بیش از ۱۰ ثانیه آنها را ثبت کرد. عکس او پیشرفت‌ حلقه الماس را نشان می‌دهد. حلقه الماس پدیده‌ای است که در لحظه پیش و پس از گرفتگی کلی خورشید به صورت پرتو نوری از کنار قرص تاریک ماه دیده می‌شود.

برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی سال ۲۰۲۴ اعلام شد

دانلیه بورساری(Daniele Borsari) که ۱۴ سال دارد با عکسی تحت عنوان «ان‌جی‌سی ۱۴۹۹ کالیفرنیای گرد و غباری» برنده بخش جوانان شد. تصویر او یک سحابی گسیلی را نشان می‌دهد. این امر زمانی ایجاد می‌شود که ستاره‌ها ابرهای گازی را گرم کنند. مواد شیمیایی که گازها را تشکیل می‌دهند به افزایش دما واکنش نشان می‌دهند و در رنگ‌های مختلف می‌درخشند. این سحابی ۱۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی سال ۲۰۲۴ اعلام شد

تام رائه(Tom Rae) تصویری را با عنوان جواهرات تاسمان ثبت کرد که برنده بخش آسمان‌ها شد. قله‌های دره تاسمان در نیوزیلند در مقابل آسمان شب نیمکره جنوبی در تابستان در این تصویر دیده می‌شود. در این تصویر نواری از کهکشان راه شیری و ابرهای هیدروژنی دیده می‌شود.

برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی سال ۲۰۲۴ اعلام شد

اثر گابور بالاز(Gábor Balázs) در بخش ماه برنده مسابقه شد. این تصویر یک دهانه عظیم را نشان می‌دهد که بخشی از دیواره‌های آن از بین رفته است و ظاهری خلیجی به آن بخشیده است.

برندگان رقابت عکاسی نجومی رصدخانه سلطنتی سال ۲۰۲۴ اعلام شد

تصویر بنس توث(Bence Tóth) و پیتر فلتوتی(Péter Feltóti) در بخش‌ کهکشان‌ها برنده مسابقه شد. این تصویر از کهکشان ان‌جی‌سی ۵۱۲۸ جت‌های قدرتمند از تابش و ذرات را نشان می‌دهد که نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند.

اخبار مرتبط

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی