دستیابی به غنی‌ترین منبع پروتئینی بر پایه سوسک تاریکی

یکی از شرکت‌های فناور با پرورش لارو سوسک تاریکی، پودری سرشار از پروتئین برای دام و طیور به تولید رساند که علاوه برای قابلیت کاربرد در حوزه مهندسی پزشکی و سلول‌های بنیادی، به منبع درآمدی برای زندانیان تبدیل شده است.

میثم زارع بیدکی از فناوران این شرکت فناور در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه این شرکت اولین شرکت فعال در حوزه پرورش حشرات مفید است، گفت: ما این طرح را در استان یزد آغاز کردیم و طی آن اقدام به پرورش «میل‌ورم» (Mealworm) کردیم. میل‌ورم یک کرم پروتئینی است که به عنوان غذای آبزیان، پرندگان و طیور کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه در این شرکت در کنار پرورش کرم میل‌ورم اقدام به ارائه آموزش کردیم، اظهار کرد: این آموزش‌ها با همکاری سازمان زندان‌ها، کمیته امداد، بهزیستی، جهاد سازندگی و بنیاد علوی است که در قالب آن طرح خانگی اجرایی می‌شود و طی آن به مشارکت کنندگان آموزش می‌دهیم که با ۴۰ میلیون تومان پول و اتاق ۳ در ۴ درآمد ماهیانه ۴ میلیون تومان کسب کنند.

زارع بیدکی خاطر نشان کرد: اجرای این طرح در کشور باعث شد تا مشاغل خانگی توسعه یابد. اجرای این طرح در زندان‌ها باعث شد که زندانیان با پرورش این کرم کسب درآمد کنند.

این محقق با اشاره به اهمیت این کرم، توضیح داد: این کرم دارای کیتین است که در حوزه داروسازی کاربرد دارد، ضمن آنکه منابع غنی پروتئین آن برای صنعت آبزی پروری و دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کرم منبع خوراکی سرشار از پروتئین برای دام، طیور، آبزیان، حیوانات خانگی و انسان و منبع اولیه برای تولید کیتین و کیتوسان مورد استفاده در صنایع دارویی، پزشکی، مهندسی ژنتیک و سلول‌های بنیادی است.

وی با بیان اینکه این کرم به صورت خشک شده به فروش می‌رسد، خاطر نشان کرد: بقایای این کرم که شامل مدفوع آن است، بهترین نوع کود ارگانیک است؛ چرا که کود این جانور آنزیمی دارد که متناسب با اراضی دارای آب شور است و برای گل و گیاه و باغات قابل بهره‌برداری است.

زارع بیدکی با بیان اینکه این کرم بومی ایران نیست، در این باره توضیح داد: میلورم، لارو حشره‌ای مفید به نام سوسک تاریکی است که در بستری از سبوس گندم و بعضاً جو و سبوس دیگر غلات، پرورش و تکثیر می‌یابد و عاری از هرگونه میکروب یا عوامل بیماری‌زا برای انسان‌ است. میلورم‌ها تا پایان عمر دو ماهه خود به وزن ۱۲۰ تا ۲۲۰ میلی گرم می‌رسند و مانند سایر جانداران از آب و مواد معدنی تشکیل شده‌اند.

اخبار مرتبط

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی