آشپزخانۀ ۳۵۰۰ ساله‌ای که هنوز بقایای غذا در آن وجود دارد

تیمی مشترک از باستان شناسان ایتالیایی و آذربایجانی یک ماه را به کاوش در سایتی به نام تپه تاوا گذراندند. نتایج این کاوش را دانشگاه کاتانیا در بیانیه خبری ۷ ژوئیه اعلام کرد. این مکان در منطقه قفقاز و نزدیک مرز ارمنستان، گرجستان و آذربایجان قرار دارد.

در حین حفاری، باستان شناسان بقایای یک استراحتگاه ۳۵۰۰ ساله را کشف کردند. این سازه عظیم توسط مردمان کوچ نشینی که در اواخر عصر برنز و اوایل عصر آهن بین شرق اروپا و غرب آسیای امروزی مهاجرت می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

3

عکس‌ها بقایای یک ساختار دایره‌مانند را نشان می‌دهند. در دوران باستان، این سازه به احتمال زیاد دارای ورودی ستون‌دار، سقف کاهگلی و قطر حدود ۱۵ متر بوده است. باستان‌شناسان در مرکز این مجموعه، آشپزخانه‌ای با هشت فرورفتگی اجاق‌مانند، ظروف پخت و پز، کاسه، لیوان و مُهرهای گلی پیدا کردند. دانشگاه گفت، این مهرها ممکن است ژتون‌هایی برای دریافت جیره غذا بوده باشند.

1

باستان‌شناسان در خارج از این آشپزخانه باستانی، بقایای غذا را نیز کشف کردند. این بقایا حاوی استخوان حیوانات از جمله گاو، گوسفند و خوک و همچنین ضایعات سفالی بود.

4

باستان‌شناسان بر این باورند که از این استراحتگاه برای وعده‌های غذایی تشریفاتی استفاده می‌شده است زیرا یک «گودال نذورات» نیز در آنجا پیدا شد که با مجسمه‌های کوچک انسان و سفال‌های شکسته پر شده بود. به نظر می‌رسد این مصنوعات عمداً و به عنوان پیشکش‌های مذهبی و آیینی دفن شده‌اند.

اخبار مرتبط

منبع: فرادید
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی