طوفانی در دنیای فناوری با ویژن پرو (Vision Pro) اپل/ بشر از واقعیت مجازی چه میخواهد؟/ ویدئو
ویژن پرو(Vision Pro)، اولین محصول جدید ارائه شده توسط اپل طی هفت سال اخیر، در روزهای اخیر به طور رسمی در فروشگاهها عرضه شد و طوفانی در دنیای فناوری به پا کرد.
میل به حضور در دنیایی مجازی از روزگاران قدیم همواره در بشر وجود داشته است. دورانی که خبری از تلویزیون، رایانه، تبلت، گوشی و سایر وسایل نبود، اما ناگهان دستگاهی سر از خیابانها درآورد که میگفتند آدمها را به دور دنیا یا شهر قصهها و رویاها میبرد. نامش را در ایران «شهر فرنگ» گذاشتند. از آن دوران ۱۵۰ سال میگذرد و شرکت اپل این روزها در لبه تکنولوژی، مردم جهان را به شهر فرنگ تازهای دعوت کرده است.
ویژن پرو(Vision Pro)، اولین محصول جدید ارائه شده توسط اپل طی هفت سال اخیر، در روزهای اخیر به طور رسمی در فروشگاهها عرضه شد و طوفانی در دنیای فناوری به پا کرد. این هدست واقعیت مجازی که وعده یکی از خلاقانهترین محصولات فناوری در سالهای اخیر را میدهد تنها کمی پس از عرضه توسط بسیاری از افراد در محیطهای عمومی مورد استفاده قرار گرفت و فیلمهای زیادی از آنها در فضای مجازی پخش شد و بسیاری از افراد مشهور در حوزه فناوری شروع به تحلیل و بررسی آن کردند.
پیش از آنکه نگاهی به قابلیتها و ویژگیهای این هدست فناورانه جدید بیاندازیم به صبح روز جمعه باز میگردیم و پا به فروشگاه پرچمدار اپل در شهر نیویورک میگذاریم که تیم کوک(Tim Cook)، مدیر عامل شرکت اپل در آن از مشتریان منتظر در فروشگاه استقبال کرد. حدود ۲۰۰ نفر قبل از عرضه ساعت هشت صبح در صف ایستاده بودند و اولین خریدار این هدست فناورانه با تشویق سایر حضار روبرو شد.
تیم کوک مدتهاست که از پتانسیل واقعیت افزوده برای کمک به مردم برای برقراری ارتباط و همکاری صحبت کرده است. اکنون هدست اپل ثابت کرده است که میتواند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را با هم ترکیب کند. این فناوری تصاویر مجازی را روی پس زمینهای از دنیای واقعی قرار میدهد.
پیش از عرضه، کوک آن را «پیشرفتهترین دستگاه الکترونیکی مصرفی که تاکنون ساخته شده است» نامید.
این هدست یک رایانه ۳۴۹۹ دلاری است که روی صورت کاربر قرار میگیرد و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیرهسازی دارد و لنزهای پزشکی نیز برای این دستگاه با قیمت ۱۴۹ دلار در دسترس خواهند بود.
به گزارش نیویورک تایمز، هنگامی که لوازم جانبی اضافی مانند کیف مسافرتی ۲۰۰ دلاری و نگهدارنده بسته باتری ۵۰ دلاری آن را نیز نظر بگیرید، ممکن است هزینه خرید این هدست تا ۴۶۰۰ دلار افزایش یابد.
ویژن پرو در ابتدا دارای اپلیکیشنهای محدودی است و از یک باتری به اندازه یک آیفون استفاده میکند و با یک بار شارژ حدود ۲.۵ ساعت عمر باتری خواهد داشت.
با این حال، وقتی صحبت از تماشای ویدیوهای همه جانبه و تعامل با دنیای اطراف میشود، این هدست یک تجربه بینظیر فراهم میکند. به ندرت میتوان فناوری جدیدی را پیدا کرد که تا این اندازه پیشگامانه به نظر برسد.
ظاهر هدست «ویژن پرو» چگونه است؟
در نگاه اول ویژن پرو شبیه به هدست های واقعیت مجازی قبلی به نظر میرسد. هدست شبیه به یک عینک اسکی طراحی شده و دارای یک بند قابل تنظیم نرم در بخش بالایی است. همچنین یک «تاج دیجیتال» در پشت و یک تاج دیجیتالی دیگر در بالا است که به عنوان نوعی دکمه رفتن به بخش هوم عمل میکنند. نسخه کوچکتر این دکمه تاجمانند روی ساعتهای اپل موسوم به اپل واچ نیز دیده میشود.
حس پوشیدن آن به طرز شگفت انگیزی سبک و راحت است.
فرآیند راهاندازی آن نیز آسان است. ابتدا هدست چشمها را ردیابی میکند، دستها را اسکن میکند و از اتاق نقشهبرداری میکند. سپس کاربران یک رابط کاربری شبیه به iOS را در مقابل خود خواهند دید. کاربران میتوانند از این عینک برای انجام فعالیتهای روزمره مانند گشت و گذار در سایتها، بررسی اخبار، ارسال پیام و جستجو در فضاهای مجازی استفاده کنند.
با استفاده از حرکات چشم و لمس انگشت شست و اشاره با هم، دکمه «انتخاب» فعال میشود و به افراد این امکان را میدهد که بدون مشکل وارد برنامههایی مانند پیامها (Messages)، فیستایم(FaceTime)، سافاری(Safari) و تصاویر(Photos) شوند. این رابط همچنین به صدا پاسخ میدهد تا سیری را فعال کند.
توجه به این هدستهای اپل به قدری گسترده بوده که تنها کمی پس از عرضه رسمی آن افراد مختلفی آن را در مکانهای عمومی مورد استفاده قرار دادهاند و این موضوع توجه کاربران فضاهای مجازی را نیز به خود جلب کرده است
عکسها را میتوان در ابعاد واقعی یا طوری مشاهده کرد که گویی در حال تماشای آنها در یک صفحه نمایش غولپیکر هستید. در همین حال، قابلیت پانوراما شما را مستقیما در صحنه قرار میدهد. ویژن پرو همچنین گزینه عکس فضایی را ارائه میدهد که به کاربران امکان میدهد تصاویر و فیلمها را به صورت سه بعدی مشاهده کنند تا تجربهای واقعیتر داشته باشند.
موارد استفاده از ویژن پرو از آشپزی و مدیتیشن گرفته تا انجام شغل متفاوت است. کاربران میتوانند رایانه مک خود را با آن همگامسازی کنند تا صفحه نمایش رایانه را به یک صفحه نمایش بزرگتر تبدیل کنند و یک صفحه کلید فیزیکی را نیز به آن متصل کنند.
برای به حداکثر رساندن بهرهوری، میتوان چندین پنجره را به طور همزمان باز کرد برای مثال صفحه ایمیل را در یک طرف نگه داشت، مرورگر سافاری در وسط باز کرد و صفحه تماس فیستایم را در سمت راست قرار داد. اگر کاربر هنگام استفاده از فیستایم ویژن پرو را بپوشد، به عنوان یک پرسونا(Persona) یا نماد دیجیتالی چهره خود ظاهر میشود.
با این حال، جادوی واقعی ویژن پرو در ویدیوهای همه جانبه آن نهفته است.
در فیلمهایی که به تازگی منتشر شده، کاربران در حال تماشای یک صحنه زیر آب از «آواتار ۲» به صورت سه بعدی و سورئال بودند به طوری که گویا فرد دقیقا در اقیانوس قرار گرفته است. علاوه بر آن کاربران میتوانند با استفاده از این عینک به انجام بازیهای رایانهای بپردازند.
با این عینک جدید یادآوری خاطرات نیز شکل جدیدی به خود میگیرد. تماشای تصاویر خاطرهانگیز در صفحهای بزرگتر و حضور در فیلمهای لحظات خاطرهانگیز و تجربه همه جانبه آنها یادآوری خاطرات را تبدیل به کاری لذتبخشتر میکند. ویژن پرو شامل صدای فراگیر، با غلافهای صوتی است که در خارج از گوش قرار میگیرند تا صدای همهجانبهای را ارائه دهند.
اپل برای کمک به کاربران در استفاده از هدست جدید خود، یک راهنمای نزدیک به ۱۰ دقیقهای را در وب سایت خود قرار داده است.
توجه به سلیقه مصرفکننده
تقریبا هر محصول جدیدی از اپل، از آیفون گرفته تا اپل واچ، وعده استفاده از صفحه نمایشهایی با اندازههای مختلف را میدهد تا نحوه زندگی، کار و تعامل ما با جهان را تغییر دهد. ویژن پرو این پتانسیل را دارد که همه این کارها را به روشی حتی چشمگیرتر انجام دهد.
البته در ابتدا ویژن پرو احتمالا یک محصول خاص برای علاقهمندان و توسعه دهندگان سرسخت اپل باقی خواهد ماند که بخش زیادی از علت آن به دلیل هزینه این محصول است.
مینگ چی کو(Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر اپل، در اولین پیشسفارش آخر هفته گذشته، گفت که این شرکت حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار هدست ویژن پرو فروخته است.
سفارشها پس از ۴۸ ساعت اول تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند که نشان میدهد تقاضا ممکن است پس از سفارش طرفداران اصلی کاهش یابد.
موسسه مورگان استنلی پیشبینی میکند که این شرکت تا ۴۰۰ هزار دستگاه ویژن پرو را در سال جاری روانه بازار خواهد کرد.
استفاده از ویژن پرو در مکانهای عمومی
توجه به این هدستهای اپل به قدری گسترده بوده که تنها کمی پس از عرضه رسمی آن افراد مختلفی آن را در مکانهای عمومی مورد استفاده قرار دادهاند و این موضوع توجه کاربران فضاهای مجازی را نیز به خود جلب کرده است. افرادی که با عینکهای بزرگ روی صورت در فضاهای عمومی راه میروند، در رستورانها غذا میخورند و در وسایل نقلیه عمومی مینشینند در حالی که دستان خود را به شکلی عجیب و ظاهرا بیهدف در هوا تکان میدهند. در فیلم زیر یک نمونه از کاربران ویژن پرو را میتوانید مشاهده کنید.
این هدست واقعیت افزوده میتواند جهان ما را متحول کند و دیگر حضور در مکانهایی دور از محل زندگی ما غیر ممکن نخواهد بود. ویژن پرو زندگی انسانها را هرچه بیشتر با جهان مجازی و فناوری ادغام میکند و شاید دیدن افرادی که با عینکهای بزرگ روی صورت در مکانهای مختلف تردد میکنند در آینده نزدیک برای هیچ کس عجیب نباشد.
تمام ویژگیها و قابلیتهای هدستهای جدید ویژن پرو را میتوانید در فیلم بالا مشاهده کنید. در این فیلم کاربر از ویژن پرو برای برقراری تماس تلفنی تصویری، انجام کارهای روزمره و تماشای فیلم استفاده میکند.
نظر شما