استوری اینستاگرام یا پست؟ هر کدام برای چه موقعیتی بهتر است؟

کاربران اینستاگرام با اهداف مختلفی در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند و بر اساس این اهداف متنوع، محتواهای آن‌ها هم متفاوت است.

گاهی ممکن است یک نفر بخواهد در اینستاگرام، خبری را خیلی سریع به دنبال‌کنندگان خود برساند. گاهی هم یک محتوا آنقدر مهم است که باید برای همیشه در پیج ماندگار شود. پست و استوری دو نوع محتوای اصلی هستند که می‌توانند با نیازهای مخاطبان مختلف منطبق شوند. انتخاب شما کدام است؟ اصلا هر یک از این محتواها به درد چه شرایطی می‌خورد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها، با این مقاله همراه باشید.

تفاوت‌های کلیدی بین پست‌ و استوری‌ اینستاگرام چیست؟

پست و استوری اینستاگرام، هر دو برای اشتراک‌گذاری محتوا استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های خاصی با یکدیگر دارند. از جمله تفاوت‌های اساسی این دو بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماندگاری محتوا

وقتی محتوایی را به شکل پست منتشر می‌کنید، برای همیشه در پیج شما باقی می‌ماند و مخاطبانی که وارد صفحه شما می‌شوند می‌توانند آن را ببینند. تنها حذف یا آرشیو پست باعث پاک شدن آن از دید مخاطبان خواهد شد. در مقابل، استوری تنها به مدت ۲۴ ساعت در معرض دید مخاطبان قرار دارد و پس از آن، حذف خواهد شد. البته می‌توانید با افزودن استوری به بخش هایلایت، آن را در پیج خود ماندگار کنید.

تعامل با مخاطب

پست و استوری هر دو قابلیت تعامل دارند، اما نوع تعامل در آن‌ها متفاوت است. پست‌ها، قابلیت انتشار کامنت را در دسترس کاربران قرار می‌دهند. این نوع تعامل بیشتر برای تبادل نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در استوری، تنوع شیوه‌های تعامل بیشتر است. افرادی که استوری‌ها را می‌بینند، می‌توانند در بخش Reply، پیامی بنویسند و به شکل پیام دایرکت برای صاحب پیج ارسال کنند. همچنین، امکان استفاده از ایموجی‌های نظرسنجی در استوری وجود دارد، در حالی که پست‌ها چنین قابلیتی ندارند.

قابلیت اشتراک‌گذاری

انتشار مستقیم پست‌های اینستاگرام در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر، واتساپ یا فیسبوک به راحتی امکان‌پذیر است. این در حالی است که استوری‌ها فقط در چارچوب خود اینستاگرام قابلیت ارسال به دیگران را دارند؛ آن هم در صورتی که صاحب پیج اجازه این کار را داده باشد.

البته برای انتشار استوری‌ها، می‌توان از ابزارهای دانلود استوری اینستاگرام استفاده کرد.

اینستاگرام برای ذخیره استوری در اکانت شخصی شما تنظیمات پیش‌فرضی دارد. برای دانلود استوری از اینستاگرام سایر کاربران، نیاز به نصب یک اپلیکیشن خارجی و یا استفاده از یک سایت دارید.

با این کار می‌توانید فایل استوری را روی گوشی خود ذخیره کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک بگذارید.

طول ویدیوها

در پست و استوری می‌توانید ویدیو هم به اشتراک بگذارید. با این حال زمان ویدیوها در پست و استوری متفاوت است. پیشتر، زمان ویدیوها در استوری به ۱۵ ثانیه محدود بود، اما در حال حاضر می‌توانید استوری‌های ۶۰ ثانیه‌ای هم آپلود کنید. ویدیوهایی که بیشتر از این مقدار باشند، به چند قسمت تقسیم می‌شوند.

در پست‌ها، می‌توانید ویدیوهایی با طول ۱ الی ۱۰ دقیقه منتشر کنید. پیشتر، اینستاگرام ویدیوهای طولانی را به IGTV تبدیل می‌کرد؛ اما در حال حاضر چنین عنوانی در این پلتفرم وجود ندارد و قابلیت آی‌جی‌تی‌وی با پست‌ها ترکیب شده است.

ابعاد تصاویر

حالت نمایش تصاویر در استوری‌ها به شکل عمودی و در پست‌ها به شکل مربعی است. بهتر است محتواهای استوری، در نسبت ۱۶:۹ و محتواهای پست در نسبت ۱:۱ طراحی شوند تا به بهترین شکل نمایش داده شوند.

در چه شرایطی از پست استفاده کنم؟

استوری اینستاگرام یا پست؟ هر کدام برای چه موقعیتی بهتر است؟ - تصویر 2

پست‌ها برای همیشه در صفحه شما باقی خواهند ماند، بنابراین باید در شرایط ویژه‌ای از آن‌ها استفاده کنید. اگر به دنبال یکی از موارد زیر هستید، می‌توانید از انتشار پست کمک بگیرید:

برندسازی و ساخت هویت برای پیج

وقتی کسی برای اولین بار وارد پیج شما می‌شود، اولین چیزی که توجه او را جلب خواهد کرد، پست‌ها هستند. با تمرکز روی طراحی و انتشار منظم پست‌ها، می‌توانید هویت برند خود را تقویت کنید و به تدریج، به یک صفحه معتبر تبدیل شوید. بهتر است برای پست‌های خود، یک قالب و رنگ ثابت در نظر بگیرید تا از این راه، بتوانید میان مخاطبان به خوبی شناخته شوید و هویت برند خود را تقویت کنید.

جذب مخاطبان جدید و افزایش فالوور

پست‌ها این قابلیت را دارند که در شرایط خاص، وارد بخش اکسپلور شوند. به همین دلیل پیج‌هایی که قصد دارند مخاطبان جدیدی جذب کنند، باید روی انتشار پست‌های باکیفیت تمرکز ویژه داشته باشند. پست‌هایی که به درستی از هشتگ‌ها استفاده کنند، سراغ موزیک‌های ترند بروند و سناریوی خوبی داشته باشند، به راحتی می‌توانند وارد اکسپلور شوند. این هدف، به خصوص در پیج‌های فروشگاهی و حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد.

نمایش محتواهای طولانی و مهم

پست‌های اینستاگرامی قابلیت انتشار تصویر و ویدئو و نوشتن متن‌های طولانی در کپشن را دارند. به همین دلیل اگر قصد دارید پست‌هایی در زمینه آموزش، معرفی محصول، توضیح درباره یک موضوع یا اطلاع‌رسانی‌های دقیق و مفصل منتشر کنید، بهتر است سراغ پست‌ها بروید.

چه زمانی باید استوری بگذارم؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، استوری‌ها به عنوان محتواهای کوتاه‌مدت و سریع اینستاگرامی شناخته می‌شوند. در شرایط زیر، می‌توانید از این مدل محتوایی استفاده کنید:

تبلیغات فوری و پیشنهادات محدود

استوری‌های اینستاگرام برای تبلیغات کوتاه‌مدت و پیشنهاد‌هایی که محدودیت زمانی دارند، بسیار مناسب هستند. مثلا، اگر می‌خواهید یک تخفیف ۲۴ ساعته را اعلام کنید یا یک محصول جدید را که به زودی موجود خواهد شد معرفی کنید، استوری‌ها بهترین گزینه هستند.

با توجه به اینکه استوری‌ پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شود، احساس فوریت بیشتری در مخاطبان ایجاد می‌کند و باعث اقدام سریع برای خرید محصول، ثبت‌نام یا سایر بازخوردهای دلخواه شما می‌شود.

نمایش پشت صحنه و محتوای غیررسمی

یکی از بهترین کاربردهای استوری اینستاگرام، نمایش پشت صحنه فعالیت‌ها و ارائه محتوای غیررسمی‌ است؛ محتواهایی که ارزش انتشار به عنوان پست و محتوای ثابت را ندارند، اما می‌توانند تاثیر زیادی روی اعتماد مخاطبان داشته باشند. این نوع محتوا به مخاطبان کمک می‌کند تا ارتباط نزدیک‌تری با شما و برندتان برقرار کنند و در نتیجه، شانس تعامل موثر از سوی آن‌ها بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال، اگر تولیدکننده محصول خاصی هستید، می‌توانید مراحل تولید محصول یا لحظات سرگرم‌کننده در محیط کار را به اشتراک بگذارید.

حفظ تعامل و ارتباط با مخاطب

استوری‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به طور مداوم با مخاطبان خود در ارتباط باشید. این قابلیت به ویژه برای کسانی که می‌خواهند روزانه یا حتی ساعتی با فالوورهای خود در تماس باشند بسیار مفید است. با استفاده از استوری‌ها، می‌توانید روزمرگی‌های خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید و آن‌ها را در جریان اتفاقات قرار دهید. همچنین استوری با قابلیت ریپلای، ایجاد نظرسنجی و پرسش‌های چهارگزینه‌ای، ظرفیت بیشتری برای تعامل با مخاطبان دارد.

ترکیب درست پست و استوری، راز موفقیت پیج‌های بزرگ

استوری اینستاگرام یا پست؟ هر کدام برای چه موقعیتی بهتر است؟ - تصویر 3

پست یا استوری، هیچ یک به تنهایی نمی‌توانند ضامن موفقیت پیج شما باشند. برای اینکه بتوانید جای خود را در اینستاگرام پیدا کنید، به انواع محتواها نیاز خواهید داشت. بنابراین، نباید از انتشار پست یا استوری چشم‌پوشی کنید و صرفا به یک نوع محتوا محدود شوید.

برای استفاده درست از پست و استوری، به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  1. استوری‌های مهم خود را هایلایت کنید؛ با این کار، مخاطبانی که به تازگی وارد پیج می‌شوند، می‌توانند محتواهای قبلی را ببینند و دیگر نیازی به انتشار استوری تکراری نخواهید داشت. استوری‌هایی همچون تاریخچه برند، معرفی محصول یا پاسخ به سوال‌های متداول، بهتر است هایلایت شوند.
  2. از استوری برای معرفی پست‌های جدید کمک بگیرید؛ وقتی پست جدیدی منتشر می‌کنید، ممکن است تعدادی از مخاطبان متوجه آن نشوند. این در حالی است که اغلب کاربران در بدو ورود به اینستاگرام، استوری‌ها را چک می‌کنند. بنابراین، پس از انتشار پست، آن را Share to story کنید تا بازدید بیشتری بگیرید.
  3. بخشی از محتوای پست‌ها را به استوری ارجاع دهید؛ نیازی نیست همه چیز را در پست‌ها بگنجانید. مثلا اگر در زمینه آموزش خیاطی فعالیت می‌کنید، می‌توانید برای نمایش نمونه‌کارها، مخاطبان را به استوری ارجاع دهید. این کار از سویی باعث می‌شود پست بیش از اندازه شلوغ و سنگین نشود و از سوی دیگر، منجر به جذب تعامل بیشتر از طریق استوری خواهد شد.
  4. در انتشار پست و استوری، ارتباط محتوایی را در نظر بگیرید؛ در یک بازه زمانی مشخص، پست‌ها و استوری‌هایی منتشر کنید که به یکدیگر مربوط باشند. حفظ نظم محتوایی، هم روی توجه و اعتماد مخاطبان تاثیر می‌گذارد و هم باعث جذب اعتبار بیشتر از الگوریتم‌های اینستاگرام خواهد شد.

سخن پایانی

پست و استوری اینستاگرام هر یک در جایگاه خود، مفید و موثر هستند. اگر پیج حرفه‌ای دارید و می‌خواهید از این دو نوع محتوا برای رشد استفاده کنید، باید به یک اندازه روی هر دو تمرکز کنید. امیدواریم با اطلاعات موجود در این مقاله، بتوانید در شرایط مناسب، از پست یا استوری کمک بگیرید و پیج خود را توسعه دهید.

اخبار مرتبط

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی