مدیریت ریسک و بحران در سازمان­‌ها

مدیریت ریسک و بحران از بخش­‌های اساسی مدیریت سازمانی هستند.

این نوع مدیریت به بررسی اتفاقات غیرمنتظره­‌ای می­‌پردازد که ممکن است اهداف و عملکرد سازمان را تحت تاثیر قرار دهند. مدیریت ریسک، چارچوبی را برای رسیدگی به عدم اطمینان در کار ارائه می‌دهد و مدیریت بحران بر کاهش تاثیرات منفی بحران­‌ها تمرکز دارد.

مدیریت ریسک و بحران بر توانایی رهبران کسب و کار در درک و اعمال استراتژی­‌های موثر برای تطابق با تغییرات و بحران­‌های بالقوه تاکید دارد. جالب این است که با وجود به رسمیت شناخته شدن اهمیت ریسک و بحران، پژوهش­‌ها نشان داده­‌اند که اغلب توجه اندکی به این موضوع در محیط­‌های آموزشی می­‌شود که ممکن است مدیران آینده را غافلگیر کند.

در نتیجه می‌­توان گفت، مدیریت ریسک و بحران برای پایداری سازمان­‌ها امری ضروری است. شرکت­‌ها باید نقشه­‌های استراتژیکی را در زمینه­ کاهش اثرات مخرب بحران آماده سازند تا از این طریق بتوانند از فرصت­‌هایی که ممکن است به همراه بحران­‌ها پدید آیند، استفاده کنند. در ادامه به بررسی دقیق‌­تر تاریخچه، اصول و تکنیک­‌های مدیریت ریسک و بحران خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

تاریخچه­ مدیریت ریسک و بحران

تاریخچه­ مدیریت ریسک و بحران نشان‌دهنده پیچیده‌­تر و پربسامدتر شدن بحران­‌ها است. مدیریت ریسک در ابتدا بر تشخیص و رسیدگی به تهدیدهایی مشخص تمرکز داشت. مدیریت بحران اولیه نیز به دست و پنجه نرم کردن و بیرون آمدن از اتفاقات غیرمنتظره می‌­پرداخت. با گذشت زمان، این دو حوزه بیش از پیش با یکدیگر ترکیب شدند و بر اهمیت پایداری و تطبیق­‌پذیری در برنامه­‌ریزی سازمانی تاکید کردند.

یکی از موارد جذاب در این حوزه به هنگام وقوع همه­‌گیری کرونا رخ داد. در آن موقع دیدیم که با وجود قبول اهمیت مدیریت ریسک و بحران، سازمان­‌های کمی برای مقابله با چنین بحران گسترده­‌ای آماده بودند. این عدم آمادگی نشان‌دهنده­ اهمیت بیش از پیش برنامه­‌ریزی برای بحران­‌های آینده در شرکت­‌ها و سازمان­‌ها است.

در اینجا به مفاهیمی با نام مدیریت مستمر کسب‌و‌کار، پایداری عملیات و پایداری سازمانی برمی­‌خوریم. این مفاهیم که اغلب به جای یکدیگر به کار می‌­روند، تفاوت­‌هایی نیز دارند که آنان را از هم متمایز می­‌کند. این تفاوت­‌ها به روشن‌­تر شدن اهداف و بهبود برنامه­‌ریزی برای رسیدگی به اختلالات کمک می­‌کنند.

تاریخچه مدیریت ریسک و بحران در سازمان­‌ها نشان­‌دهنده­ حرکتی از سوی اقدامات واکنشی به سمت استراتژی­‌های فعالی است که بر پایداری سازمان تاکید می‌­ورزند. مسئله همه­‌گیری کرونا، موضوعی بود که اهمیت این نوع برنامه­‌ریزی را به روشنی نشان داد.

مدیریت ریسک و بحران به عنوان یک حوزه کلیدی در رشته مدیریت کسب و کار امروزه اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. به همین دلیل، افزودن این سرفصل به دوره های تحصیلی مانند دکتری مدیریت کسب و کار می تواند بسیار مفید باشد. در این دوره ها، دانشجویان با چارچوب های مفهومی و ابزارهای عملی مدیریت ریسک آشنا می شوند. آنها یاد می گیرند که چگونه ریسک های استراتژیک، عملیاتی، مالی و حقوقی را شناسایی، ارزیابی و مهار کنند. همچنین، دانشجویان مهارت های مدیریت بحران را فرا می گیرند تا بتوانند با چالش های غیرمنتظره مقابله و از پیامدهای منفی آنها بکاهند. این آموزش ها به دانشجویان کمک می کند تا به عنوان مدیران ارشد، سازمان ها را در شرایط پرریسک و بحرانی هدایت کنند و از آسیب پذیری آنها بکاهند.

مدیریت ریسک و بحران در صنعت

مدیریت ریسک و بحران در صنعت شامل تشخیص، اندازه­‌گیری و اولویت­‌بندی اتفاقات غیرمنتظره است. اقدامات هماهنگ برای کاهش، کنترل و نظارت بر این رویدادهای ناگوار از پی مدیریت ریسک و بحران در صنعت می‌­آیند. این مبحث دربرگیرنده طیف وسیعی از فعالیت‌ها، شامل برنامه­‌ریزی برای نقشه­‌های مدیریت اضطراری، استراتژی­‌های مستمر کسب‌و‌کار و تهیه­ نقشه­‌های مدیریت بحران شرکت­‌ها است.

بعضی از پژوهش­‌ها آموزش با استفاده از واقعیت مجازی برای مدیریت ریسک بلایا را پیشنهاد می­‌کنند. دیگر تحقیقات انجام شده نیز بر تعیین برنامه­ آمادگی برای شرایط اضطراری (EPP) که سیستم فرمان اتفاقات (ICS) را در سناریوهای بحران مختلف، فعال می­‌کند، تاکید داشتند.

اصول مدیریت ریسک و بحران - تصویر 2

اصول مدیریت ریسک و بحران

اصول مدیریت ریسک و بحران مواردی چندوجهی هستند که شامل شناسایی، سنجش و اولویت­‌بندی ریسک­‌ها است. هدف از این کارها، استفاده­ هماهنگ از منابع در جهت کاهش، نظارت و کنترل احتمال یا تاثیر اتفاقات ناگوار است.

این اصول برای حفاظت و نگهداری از استمرار کسب و کار و پایداری سازمان، ضروری هستند. همچنین اصول مدیریت ریسک و بحران به سازمان­‌ها کمک می­‌کنند تا از اتفاقات غیرمنتظره سربلند بیرون آیند.

با اینکه نگرش به مدیریت ریسک اغلب به عنوان فرایندی تحلیلی است، مدیریت بحران نیازمند پاسخ­‌های سریع و انعطاف‌­پذیر است. منابع، ارتباطات صحیح را برای دستیابی به مدیریت بحران مؤثر  ضروری می­‌دانند. این ارتباطات مستلزم تعادل اطلاعات و انگیزش کنش­‌های مناسب از سوی کسانی است که تحت تاثیر بلایا قرار گرفته‌­اند.به علاوه، اجرای اصولی مانند بهبود مستمر و مشتری محوری می­‌توانند عملکرد نیروهای امدادی حین وقوع بحران را بهبود ­بخشند.

به طور خلاصه می‌­توان گفت اصول مدیریت ریسک و بحران برای مقاومت سازمانی ضروری هستند. آن­ها نه‌تنها شامل پیش­‌بینی و حل ریسک،­ بلکه شامل توانایی پاسخ موثر به بحران­‌ها هستند. اعمال این اصول در مدیریت شرکت­‌ها و استفاده از رویکردهایی مانند (ERM) که کل سازمان را در بر می­‌گیرند، برای بهبود ارزش و پایداری سازمان­‌ها پیشنهاد می­‌شود.

استراتژی­‌های ارتباطات مؤثر و استفاده از اصول کیفی مدیریتی نیز برای مدیریت بحران و شرایط اضطراری از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار هستند. 

تکنیک­‌های مدیریت ریسک و بحران

تکنیک­‌های مدیریت ریسک و بحران چندوجهی بوده و چارچوب­‌های نظری و کاربرد عملی برای رسیدگی به اتفاقات غیرمنتظره­‌ای که می­‌توانند بر اهداف سازمان تاثیر بگذارند را دربر می­‌گیرند. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سنجش جامع ریسک
  • برنامه­‌ریزی استراتژیک
  • ارتباطات مؤثر

این موارد برای دست و پنجه نرم کردن با تاثیرات منفی و بهبود کارایی فرایندها لازم‌­اند.

لازم به ذکر است استفاده از مدلسازی هولوگرافیک سلسله مراتبی، همانطور که در مورد خطوط هوایی کنیا صورت پذیرفت، برای تصویرسازی خلاقانه از رویکردهای مدیریت ریسک بسیار کارآمد است. مطالعه‌­ این مورد به علاقه‌­مندان پیشنهاد می­‌شود.

بر خلاف آنچه گفته شد، در حالی که بعضی از پژوهش­‌ها بر نقش استفاده فعال از مدیریت بحران در استمرار کسب و کار تاکید دارند؛ دیگر مطالعات به عدم توجه کافی به آموزش مدیریت ریسک و بحران اشاره می­‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد فرصت­‌هایی که در اثر بحران­‌ها ایجاد می‌­شوند، معمولاً نادیده گرفته می‌­شوند.

به علاوه، بخش لجستیک بر استفاده از چارچوب­‌های سیستماتیک مانند فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای اولویت بندی استراتژی­‌های مدیریت ریسک تاکید می‌­ورزد؛ در صورتی که صنعت رسانه بر حفظ اعتبار از طریق عبور مؤثر از بحران، تمرکز دارد.

مدیریت موثر ریسک و بحران در سازمان­‌ها نیازمند ترکیبی از درک نظری و کاربرد عملی است. این موارد در متن خاص هر صنعت تعریف می‌­شوند. تکنیک‌ها از سنجش جامع ریسک و مدلسازی سلسله مراتبی تا ابتکارات آموزشی و اولویت­‌بندی سیستماتیک را شامل می‌­شوند.

آموزش در زمینه مدیریت ریسک و بحران - تصویر 3

آموزش در زمینه مدیریت ریسک و بحران

مدیریت ریسک و بحران بخش­‌های ضروری برای پایداری سازمانی هستند. محققان بر اهمیت آموزش مدیریت ریسک و بحران تاکید دارند که خود نشان­‌دهنده­ آن است که دانش‌­آموزان امروز که رهبران فردا هستند، درک کاملی از اهمیت این موضوعات را ندارند و توانایی بالقوه آنان برای تبدیل بحران­‌ها به فرصت‌­ها اندک است.

دیگر محققان به لزوم وجود استراتژی­‌های موثر مدیریت بحران در سازمان­‌های رسانه­‌ای پرداخته­‌اند. این سازمان­‌ها با چالش­‌هایی منحصر­به­‌فرد مانند مسائل اخلاقی، ارائه اطلاعات غلط و توانایی این استراتژی­‌ها در حفظ شهرت و اعتبار آن­ها رو­به‌­رو هستند.

بعضی از پژوهشگران به بررسی ارتباطات حین بحران به عنوان ابزار کلیدی بازاریابی در مدیریت ضد بحران شرکت­‌ها پرداخته­‌اند. این موضوع خصوصا برای شرکت­‌هایی که در زمینه­‌ی سرمایه­‌های نامحسوس تخصص دارند اهمیت دارد.

به طور خلاصه می‌­توان گفت مثال­‌های موجود در تحقیقات مختلف، نشان­‌دهنده این موضوع است که مدیریت ریسک و بحران در بخش­‌های مختلف شامل:

  • سازمان­‌های آموزش
  • سازمان­‌های رسانه­‌ای
  • شرکت­‌ها
  • سازمان­‌های عمومی
  • سازمان­‌های خیریه

موضوعاتی ضروری هستند. توانایی مدیریت موثر بحران به حفظ موارد زیر وابسته است:

  • اعتبار
  • سرمایه‌­داری
  • اعتماد عمومی
  • ثبات عملکردی

به نظر می­‌رسد که هرچند بعضی از سازمان­‌ها استراتژی­‌هایی قوی برای مدیریت بحران تبیین کرده‌­اند، نیاز مبرمی برای درک وسیع­‌تری از اهمیت آموزش مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط اضطراری وجود دارد.

مدیریت ریسک و بحران از ضروریات مدیریت سازمانی هستند. این نوع مدیریت به پیش‌بینی ریسک و بحران و چاره­‌جویی به هنگام وقوع شرایط ناگوار می‌­پردازد. سازمان­‌ها باید برای رویارویی با اتفاقات غیر‌منتظره، برنامه­‌های استراتژیک و راهبردی داشته باشند تا بتوانند در کنار محافظت از اعتبار شرکت از فرصت­‌هایی که همزمان با وقوع بحران پدید می‌­آیند، استفاده کنند.

پر واضح است که استفاده از این تکنیک‌ها و اصول جهت رسیدن به برنامه­‌ای استراتژیک و راهبردی در زمینه‌­ی مدیریت ریسک و بحران بسیار موثر واقع خواهد شد. کارآفرینان و مدیران کسب و کار باید به فکر ساخت تیم مدیریت ریسک و بحران برای سازمان خود باشند. این تیم متخصص می تواند با شناسایی و ارزیابی دقیق ریسک ها، برنامه های پاسخگویی مناسب را طراحی و اجرا کند تا سازمان را در برابر بحران ها مصون نگه دارد.

منابع:

 Knowledge of Risk and Crisis Management for Managers of Companies and Organizations/Uģis Začs/ACTA PROSPERITATIS - Sep 2023

Effective Crisis Management Strategies for Media Organizations: A Comparative Study/Amelia Said/Aug 2023

Tunahan Pekdemir /Journal of Business Research - Turk - Mar 2024

Bingjie Liu-Lastres /Tourism Management Perspectives - Feb 2023

اخبار مرتبط

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی