مک بوک بهتر است یا لپ تاپ؟

ممکن است شرایط کاری یا رشته تحصیلی شما به گونه‌ ای باشد که بخواهید یک کامپیوتر قابل حمل خریداری نمایید. در چنین شرایطی آگاهی از تفاوت مک بوک با لپ تاپ کمک می ‌کند که دستگاهی متناسب با نیاز خود تهیه نمایید.

به طور کلی مک بوک‌ ها از قابلیت‌ ها و امکانات بیشتری بهره می ‌برند و کیفیت ساخت بالایی دارند. اما بد نیست بدانید سیستم عامل مکینتاش در مقایسه با ویندوز محدودیت‌ های بسیاری ایجاد می ‌کند.

نهایتاً این که مک بوک یا لپ تاپ را برگزینید، کاملاً به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. کارشناسان نمایندگی تعمیر مک بوک معتقدند نخست باید بررسی کنید چه ویژگی‌ هایی برایتان در اولویت است. سپس با توجه به پارامترهایی مانند نوع کاربری، بودجه و نرم‌ افزارهای مورد نیاز خود اقدام به خریداری رایانه مناسب نمایید.

تفاوت مک بوک با لپ تاپ در چیست؟

چنانچه کامپیوتر قابل حمل را با توجه به انتظارات خود تهیه نکنید، هزینه ای که صرف خرید دستگاه جدید نموده ‌اید، هدر می ‌رود. به همین دلیل باید اطلاعات کاملی درباره تفاوت مک بوک با لپ تاپ داشته باشید تا بدانید کدام یک برای شما کاربردی است. در زیر مزایا، معایب و وجوه تمایز نوت بوک های ویندوزی و مک را آورده‌ ایم تا چالشی هنگام انتخاب نداشته باشید.

تفاوت لپ تاپ با مک بوک - تصویر 3

تفاوت در سیستم عامل

بارزترین تفاوت مک بوک و لپ تاپ نوع سیستم عامل به کار رفته در این محصولات است. در عصر حاضر تمام کامپیوترها به غیر از اپل از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌ کنند. به همین دلیل توسعه دهندگان معمولا نرم افزارهایی را ارائه می‌ دهند که با ویندوز سازگار باشند. به طور کلی ویندوز علاوه بر انعطاف پذیری مطلوب از اکثر سخت‌ افزارهای جدید پشتیبانی می‌ کند. مکینتاش در مقایسه با ویندوز از بعضی جهات برتری دارد، برای مثال امنیت بیشتری را ارائه می ‌دهد. یعنی ویروس‌ ها و بدافزارها نمی ‌توانند به راحتی به مک بوک‌ ها نفوذ کنند. 

تفاوت در اتصالات و رابط کاربری

دیگر تفاوت مک بوک با لپ تاپ در رابط کاربری و اتصالات این دو سیستم است. رایانه‌ های اپل امکان اتصال راحت و آسان به دستگاه‌ های جانبی مانند آیفون، آیپد، ایرپاد و ساعت ‌های هوشمند را فراهم می ‌آورند. این در حالی است که کامپیوترهای ویندوزی را می‌ توانید بدون محدودیت به انواع دیوایس‌ ها اتصال دهید. علاوه بر آن همه نرم افزارها قابلیت اجرا روی سیستم عامل ویندوز را دارند. اما مک بوک ها تنها از تعداد اندکی از برنامه‌ ها پشتیبانی می ‌کنند.

تفاوت در طراحی و کیفیت ساخت

تفاوت مک بوک با لپ تاپ از لحاظ دیزاین و کیفیت ساخت بسیار بارز و چشمگیر است. شرکت آمریکایی اپل از بهترین متریال اولیه برای ساخت محصولات خود استفاده می‌ کند. به طوری که با بررسی لولاها، بدنه و کیبورد دستگاه به کیفیت مواد اولیه پی خواهید برد. البته این بدان معنا نیست که نوت بوک ‌های ویندوزی کیفیت ساخت پایینی دارند. به طور کلی لپ تاپ‌ های ویندوزی تنوع بسیار زیادی دارند، برای مثال مدل‌ های رده بالا دارای کیفیت ساخت بی‌ نظیری هستند. 

تفاوت مک بوک و لپ تاپ در دستیار صوتی

سیری و کورتانا از دستیارهای صوتی دو سیستم عامل مکینتاش و ویندوز هستند. معمولاً کاربران ایرانی خیلی با دستیارهای صوتی کار نمی ‌کنند؛ اما اگر این قابلیت برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است مک بوک را برگزینید. زیرا سیستم عامل macOS عملکرد به مراتب بهتری را در این زمینه ارائه می ‌دهد.

تفاوت در شارژدهی باتری

تفاوت مک بوک با لپ تاپ از نظر شارژدهی یکی دیگر است فاکتورهایی است که هنگام خرید این تجهیزات باید مد نظر قرار دهید. بدون شک در رقابت بین این دو نوت بوک های اپل در جایگاه بالاتری قرار می‌ گیرند. زیرا مک بوک‌ ها مجهز به تراشه‌ های M1 هستند که عملکرد مطلوبی در بهینه ‌سازی مصرف انرژی دارند.

وجود این چیپست ‌های منحصر به فرد باعث می ‌شود شارژ باتری حدود یک روز دوام بیاورد. حتی در صورت استفاده سبک ممکن است ماندگاری باتری به دو روز هم  افزایش پیدا کند. در طرف مقابل شارژدهی باتری در اغلب مدل‌ های لپ ‌تاپ ویندوزی حداکثر بین ۴ تا ۶ ساعت است.

تفاوت از نظر سخت ‌افزار

 نوت بوک ‌های ویندوزی با ترکیبی از سخت ‌افزارهای مختلف طراحی و تولید می ‌شوند. ناگفته نماند تراشه‌ هایی که کمپانی اپل در محصولات خود تعبیه می‌ کند، بسیار قدرتمند هستند.

اما بارزترین تفاوت مک بوک با لپ تاپ در حوزه سخت‌ افزار این است که متاسفانه رایانه ‌های اپل کارت گرافیک مجزا ندارند. از این رو برای اجرای بازی‌ های سنگین یا انجام کارهای گرافیکی گزینه مناسبی نیستند. این در حالی است که هنگام انتخاب لپ تاپ‌ های ویندوزی می‌ توانید با توجه به نیاز خود سخت ‌افزار دستگاه را تعیین کنید.

تفاوت از نظر برنامه‌ های پیش فرض

هر دو سیستم عامل ویندوز و مک دارای یک سری برنامه‌ های پیش فرض هستند که از قبل روی رایانه نصب شده‌ اند. از جمله این نرم ‌افزارها می ‌توان به تقویم، نقشه، مرورگر، ماشین حساب و... اشاره کرد. مقایسه مک بوک با لپ تاپ نشان می‌ دهد برنامه‌ های پیش فرض macOS کارکرد بهتری دارند.

برای مثال نرم ‌افزارهای FaceTime، Stickies و مرورگر سافاری مک بی‌ نظیر هستند. البته مایکروسافت نیز برنامه ‌های کاربردی خوبی مانند Teams Chat و Sticky Notes را برای محصولات خود در نظر گرفته است.

تفاوت از نظر دانلود نرم افزارهای ثالث

مولفه دیگری که باعث تفاوت مک بوک با لپ تاپ می ‌شود، مقوله دانلود و سازگاری برنامه ‌ها است. در صورت خریداری نوت بوک اپل می‌ توانید نرم‌ افزارهای مورد نیاز خود را با مراجعه به سایت ‌های معتبر بارگیری و نصب کنید. البته برنامه‌ های قابل نصب برای ویندوز تنوع بیشتری دارند. برای مثال اکثر بازی‌ های کامپیوتری روی رایانه‌ های ویندوزی اجرا می شوند. در حالی که تنها برخی از این گیم‌ ها با سیستم عامل macOS سازگار هستند.

تفاوت در اجرای بازی ‌ها

همان طور که قبلا گفتیم، مک بوک ها دارای کارت گرافیک مجزا نیستند، از این رو برای گزینه مناسبی برای گیمینگ محسوب نمی‌ شوند. با توجه به این مطلب در زمینه اجرای بازی‌ ها سیستم عامل ویندوز پیروز میدان خواهد بود.

تفاوت در مولتی تسکینگ

با بررسی تفاوت مک بوک با لپ تاپ در زمینه مولتی تسکینگ و کنترل پنجره ها متوجه خواهید شد که برتری با ویندوز است. برای مثال در ویندوز ۱۱ به راحتی می‌ توانید نرم‌ افزار مورد نظر خود را از سمت بالا به وسط صفحه بکشید. سپس سیستم چندین آیتم را برای اجرای برنامه در دسترس شما قرار می‌ دهد.

قابلیت مولتی تسکینگ برای رایانه های اپل نیز در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال macOS به شما اجازه می‌ دهد تا دو دسکتاپ مختلف باز کنید. سپس هر یک از آن ها را به یک نرم‌ افزار خاص اختصاص دهید. اما در مجموع مایکروسافت امکانات و قابلیت ‌های بیشتری را در این رابطه ارائه می‌ دهد.

تفاوت در TaskBar و Dock

در سمت پایین صفحه نمایش هر دو سیستم عامل نواری وجود دارد که در ویندوز به TaskBar و در مکینتاش به Dock معروف است. این دو نوار وظیفه از نظر عملکرد شباهت بسیاری به یکدیگر دارند، بنابراین نمی ‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

در بخش Dock کامپیوترهای اپل یک سری نرم ‌افزارهای پیش فرض به همراه برنامه‌ هایی که اخیراً باز شده ‌اند، دیده می ‌شود.‌ ناگفته نماند در ویندوزهای قدیمی ‌تر نوار TaskBar در قسمت پایین صفحه وجود داشت. در صورتی که در ویندوز ۱۱ این بخش به وسط صفحه انتقال یافته است.

تفاوت در نمایشگر لمسی

آنالیز تفاوت مک بوک با لپ تاپ از نظر نمایشگر لمسی و قلم برتری سیستم عامل ویندوز را نشان می ‌دهد. زیرا مدل ‌های متنوعی از نوت بوک‌ های ویندوزی وجود دارند که از پنل لمسی و قلم بهره می ‌برند. در صورتی که هیچ کدام از مدل‌ های لپ تاپ اپل دارای نمایشگر لمسی نیستند، پس طبیعی است که از قلم هم پشتیبانی نکنند.

تفاوت در قیمت

لپ تاپ‌ ها و مک بوک‌ ها از نظر قیمت نیز تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. به طور کلی کمپانی اپل محصولات خود را با کیفیت ساخت بسیار بالا و امکانات فوق العاده عرضه می‌ کند. لذا دور از انتظار نیست که مک بوک ها با قیمت گرانی به فروش برسند. البته در بین کامپیوترهای ویندوزی هم نمونه‌ های با کیفیت وجود دارد. به طوری که می ‌توانید یک لپ تاپ ویندوزی را با مشخصات سخت‌ افزاری مشابه مک بوک و با بودجه بسیار کمتری تهیه کنید.

مک بوک یا لپ تاپ - تصویر 2

مک بوک یا لپ تاپ؟

 رایانه‌ های اپل علی رغم برخورداری از نمایشگر با کیفیت برای گیمینگ مناسب نیستند. علاوه بر آن از بسیاری نرم‌ افزارها و بازی ‌ها نیز پشتیبانی نمی‌ کنند. در عوض مک بوک‌ ها کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و عملکرد روانی را هم ارائه می ‌دهند.

نوت بوک ‌های ویندوزی از بعضی جهات مانند برخورداری از نمایشگر لمسی، سازگاری با اکثر برنامه‌ ها و... نسبت به سیستم عامل macOS برتری دارند. ضمنا در مدل ‌های متنوع و با قیمت ‌های متفاوتی در بازار موجود هستند که این موضوع دست شما را برای انتخاب باز می‌ گذارد.

اخبار مرتبط

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی