تولید مدل هوش مصنوعی«سینا» برای شناسایی بافت سرطان پستان

گروهی از محققان ایرانی با همکاری محققانی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، الگوریتم هوش مصنوعی«سینا» را برای شناسایی بافت‌های سرطانی پستان توسعه داده‌اند.

دکتر صادق کاظمی‌فرد، مدیر این پروژه،  طراحی و ساخت دستگاهی مجهز به هوش مصنوعی برای غربالگری و شناسایی سرطان پستان را از دستاوردهای این تیم تحقیقاتی دانست و گفت: در حوزه درمان سرطان پستان، تشخیص زودهنگام نقش بسیار مهمی در موفقیت درمان و کاهش آسیب‌های احتمالی دارد و از آن به‌عنوان «زمان طلایی» یاد می‌شود.

وی با اشاره به روش‌های شناسایی بافت سرطانی پستان، اظهار کرد: گاهی بافت‌های سرطانی با استفاده از سیستم‌های ماموگرافی و سونوگرافی قابل رؤیت نیستند و یا به اشتباه به‌عنوان کیست در نظر گرفته می‌شوند.

این موضوع می‌تواند منجر به خطا در تشخیص شود. به همین دلیل ما با همکاری یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، مدلی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان پستان توسعه داده‌ایم که مزیت اصلی آن دقت بالای تشخیص است.

وی تاکید کرد: الگوریتم هوش مصنوعی این دستگاه با شناسایی بافت سرطانی در مراحل ابتدایی، پزشکان را قادر می‌کند تا از گسترش بیماری جلوگیری کنند.

کاظمی‌فرد همچنین خاطرنشان کرد: مدل هوش مصنوعی «سینا» موفق به کسب تاییدیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) شده است و از ابتدای سال ۲۰۲۵ در اختیار مراکز درمانی و تحقیقاتی قرار خواهد گرفت.

این محقق اضافه کرد: هوش مصنوعی توسعه یافته تاکنون بر روی بیماران مشکوک به سرطان پستان در خارج از کشور آزمایش شده و توانسته است سه مورد از سرطان‌های پستان را در مراحل ابتدایی شناسایی کند. 

اخبار مرتبط

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی