تولید کلاه درمان لهیدگی جمجمه نوزادان با چاپ سه‌بعدی در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید هلمت (کلاه فرم‌دهی سر نوزاد) چاپ سه‌بعدی برای درمان لهیدگی جمجمه نوزادان شده است که از طریق طراحی سه‌بعدی لایه لایه، جمجمه جدید خیلی دقیق و محاسبه شده مطابق با اصول درمان طراحی می‌شود.

محمد سینا بروجردی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، دستگاه‌های تولید کفی طبی را از تولیدات این شرکت دانست و گفت: کلام فرم‌دهی سر نوزادان یکی از محصولات در حال توسعه شرکت است که شیوه جدید در درمان نوزادان مبتلا به لهیدگی جمجمه به شمار می‌رود. این محصولات برحسب نیاز هر بیمار و با توجه به شرایط آنها تولید و به صورت اختصاصی به کار برده می‌شود.

وی با بیان اینکه این کلاه از طریق چاپ سه‌بعدی برای درمان لهیدگی جمجمه نوزادان به تولید رسیده است، افزود: بسیاری از کودکان در بدو تولد به دلایل ژنتیکی یا محیطی دچار لهیدگی جمجمه یا هیدروسفالی می‌شوند. در روش سنتی درمان این عارضه، از سر نوزادان از طریق قالب‌های نگاتیو قالب‌گیری صورت می‌گیرد. در روش جدید اما با پردازش تصاویر سه‌بعدی از جمجمه بیمار مدلی سه بعدی تهیه شده و سپس با استفاده از طراحی دیجیتال یک جمجمه استاندارد برای بیمار تولید می‌شود.

بروجردی با بیان اینکه بعد از ایجاد یک طراحی سه‌بعدی، این هلمت از طریق چاپ سه‌بعدی تولید شده و در طول مدت دو ماه جمجمه نوزاد به حالت طبیعی باز می‌گردد، اظهار کرد: دقت کار در این شیوه بسیار بالاتر از شیوه‌های سنتی است و عدم آسیب به کودک را به همراه دارد. از سوی دیگر برخی بیماران هیدروسفالی به دلیل استفاده از شنت مغزی و بیرون‌زدگی حاد جمجمه فقط با این روش قادر به درمان اصولی و صحیح هستند.

به گفته وی، در این روش به صورت خیلی دقیق و محاسبه شده از طریق طراحی سه‌بعدی لایه لایه جمجمه جدید مطابق با اصول درمان طراحی می‌شود که همین امر کنترل در رشد جمجمه را بسیار بالاتر از شیوه سنتی پیش می‌برد. بعد از شبیه‌سازی‌های انجام شده، از طریق پرینتر سه‌بعدی، یک هلمت دو تیکه که قابلیت تنظیم فشار دارد، تولید می‌شود. این هلمت با پروتکل مشخصی بر روی سر نوزاد قرار گرفته و جلوی رشد نقاط مشخصی از جمجمه را می‌گیرد و برخی نقاط دیگر را برای رشد آزاد می‌گذارد.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: آمار رسمی و دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان به این مساله (لهیدگی جمجمه نوزادان) در کشور وجود ندارد و یکی از چالش‌های ما در این حوزه همین مشخص نبودن آمار است. طبق پیگیری‌‎های انجام شده از نهادهای بیمارستانی سالانه بین سه تا چهار هزار کودک در داخل کشور با این وضعیت به دنیا می‌آیند و ما دسترسی کاملی به اینها نداریم، چرا که خیلی از این افراد از مناطق محروم هستند.

اخبار مرتبط

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ارسال به دیگران :

نظر شما

وب گردی